Jak budować bezpieczeństwo i współpracę w szkole? Ukazała się cenna publikacja
„Za-tamowana przemoc. Budowanie bezpieczeństwa i współpracy w szkole” – to publikacja będąca owocem pilotażowego programu „Tamujemy przemoc”, zrealizowanego w krakowskich szkołach podstawowych w okresie od stycznia 2015 r. do czerwca 2016 r. Można ją pobrać w Krakowskim Ośrodku Terapii na ul. Helclów 23a – także w wakacje.
Do zapoznania się z publikacją zachęcamy szczególnie dyrektorów, nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą. Książka została po raz pierwszy zaprezentowana 28 czerwca podczas konferencji podsumowującej pilotażowy program „Tamujemy przemoc”. Jest to zbiór tekstów, które powstały podczas trwania programu i stanowią zapis wiedzy i doświadczenia trenerów Fundacji na rzecz Bezpieczeństwa i Współpracy w Szkole „Falochron”. Fundacja ta wraz z Krakowskim Ośrodkiem Terapii realizowała pilotaż. Autorzy przedstawiają najistotniejsze zagadnienia związane z przeciwdziałaniem przemocy w szkole. W publikacji można również znaleźć metody diagnostyczne i zbiór ćwiczeń do pracy z dziećmi i młodzieżą, przydatne na różnych etapach pracy z grupą. Wiele zaproponowanych rozwiązań z pewnością będzie inspiracją i da impuls do wprowadzania zmian na rzecz bezpieczeństwa w środowiskach szkolnych.
Zagadnienia poruszane w książce:
- Systemowa interwencja w szkole – na czym polega budowanie bezpieczeństwa?
- Proces grupowy w kontekście klasy
- Role grupowe w pracy z klasą
- Interwencja w kontekście przemocy – rozmowy z osobami zaangażowanymi w przemoc
- Przemoc oraz mechanizmy podtrzymujące przemoc rówieśniczą na poziomie indywidualnym oraz grupowym/instytucjonalnym
- Interwencja – ogólnoszkolne procedury reagowania na przemoc
- Komunikacja bez przemocy w szkole
- Metody diagnostyczne
- Ćwiczenia do pracy z klasą