górne tło

Ministerstwo Spraw Zagranicznych ogłosiło otwarty konkurs ofert ''Dyplomacja publiczna 2020''

Ministerstwo Spraw Zagranicznych ogłosiło otwarty konkurs ofert „Dyplomacja publiczna 2020”.

W ramach konkursu „Dyplomacja publiczna 2020” dofinansowane będą działania dotyczące następujących komponentów:

  1. Komponent I: „Wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej” – celem zadania jest kształtowanie pozytywnego wizerunku Polski i jej silnej pozycji na arenie międzynarodowej poprzez działania w obszarze dyplomacji publicznej i kulturalnej:
    1. inicjowanie i pielęgnowanie kontaktów dwu- i wielostronnych w duchu dialogu między społeczeństwem Polski a społeczeństwami innych państw;  
    2. wzmacnianie zainteresowania Polską w różnych obszarach, m.in. kultury, historii, nauki, sztuki, innowacyjności, gospodarki; promocja języka polskiego i popularyzacja nauki języka polskiego jako obcego;
    3. upowszechnianie wiedzy na temat zaangażowania Polski na arenie międzynarodowej w różnych formatach, ze szczególnym uwzględnieniem:  
  1. popularyzacja polskiej historii najnowszej poprzez kontynuację projektów związanych z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, w tym popularyzacja znaczenia Bitwy Warszawskiej z okazji jej 100. rocznicy, zgodnie z założeniami Programu Wieloletniego Niepodległa 2017-2022; realizacja projektów z zakresu edukacji historycznej dot. II wojny światowej i z okazji 75. rocznicy jej zakończenia; upowszechnianie wiedzy dotyczącej znaczenia i roli Solidarności (z okazji 40. rocznicy powstania) w procesie demokratycznych i pokojowych zmian w Europie Środkowo–Wschodniej; rola polskiego Kościoła w dążeniu Polaków do wolności i w procesie obalenia komunizmu m.in. na przykładzie postaci kardynała Stefana Wyszyńskiego, bł. ks. Jerzego Popiełuszki, arcybiskupa Antoniego Baraniaka;  
  2. popularyzacja życia, nauczania i dziedzictwa św. Jana Pawła II z okazji 100 rocznicy urodzin i jako patrona 2020; popularyzacja innych patronów 2020 ustanowionych przez Sejm RP;
  3. promocja XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i upowszechnianie twórczości Fryderyka Chopina z okazji 210. rocznicy urodzin;
  4. upowszechnianie wiedzy nt. wkładu polskiej kultury, nauki i sztuki do światowego dziedzictwa poprzez przypominanie sylwetek wybitnych Polaków i ich zasług dla rozwoju cywilizacji;
  5. promocja polskiego designu, wzornictwa i architektury;
  6. promocja sektorów kreatywnych zgodnie z założeniami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem branży gier komputerowych;
  7. promocja polskich miast, regionów i zjawisk kulturotwórczych;
  8. wzmacnianie zainteresowania polskim filmem i kinem artystycznym.

 

  1. Komponent II: „Wymiar wschodni polskiej polityki zagranicznej” – celem zadania jest:
    1. analiza i przeciwdziałanie fałszywej, negującej prawdę narracji, która w obszarze wzajemnych relacji utrudnia budowanie trwałych więzi między instytucjami i społeczeństwem polskim oraz społeczeństwami Białorusi, Rosji i Ukrainy (BRU); wykorzystanie mediów społecznościowych do przedstawiania pozytywnego wizerunku Polski oraz do prezentacji polskiego stanowiska i oceny dominującej na tym obszarze (BRU) polityki historycznej;
    2. zapoznanie z polskim doświadczeniem przeobrażania infrastruktury społeczno-gospodarczej, w szczególności na poziomie regionalnym; prezentacja Polski jako państwa o rozbudowanym sektorze przedsiębiorczości, gotowego do podjęcia współpracy ze wschodnimi partnerami;
    3. wspieranie szerokiego dialogu pomiędzy społeczeństwami: Polski, Rosji, Białorusi i Ukrainy w kontekście budowy społeczeństwa obywatelskiego, z uwzględnieniem historycznej roli i znaczenia polskiej mniejszości i Polonii;  
    4. promowanie Partnerstwa Wschodniego jako projektu europejskiej polityki wschodniej, który przyczynia się do budowania więzi politycznych, społecznych, gospodarczych  i kulturalnych między Unią Europejską a krajami regionu Partnerstwa Wschodniego;
    5. promocja skutecznych mechanizmów polskich przemian społeczno-ekonomicznych (m.in. w obszarze walki z korupcją, osiągnięć w rewitalizacji przestrzeni miejskiej, rozwoju polskiego sektora start-upów, pozytywnego wpływu kontaktów zagranicznych na rozwój jednostek samorządowych);
    6. upowszechnianie polskiego modelu współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym, w tym: współpracy środowisk i grup wpływających na rozwój społeczeństwa obywatelskiego; idei wolontariatu; ochrony praw człowieka (w partnerstwie z lokalnymi NGO);
    7. uwypuklanie znaczenia współpracy kulturalnej i naukowej z Polską, zarówno w aspekcie realizowania wspólnych projektów, jak i synergii badań naukowych i kontaktów bezpośrednich oraz prezentowania modelu działalności społeczności akademickich (Konstytucja dla Nauki, samorząd studencki, organizacje studenckie, koła naukowe), prowadzenie działań mających na celu integrację środowisk absolwentów polskich uczelni oraz programów stypendialnych;
    8. promocja wspólnych elementów dziedzictwa kulturowego i historycznego, w tym dialogu międzykonfesyjnego w obrębie religii monoteistycznych.
  2. Komponent III: „Polacy i Żydzi – wspólne dziedzictwo i przyszłość” – celem zadania jest:
    1. przypominanie, że Polska i Polacy są krajem i społeczeństwem znającym i szanującym wkład Żydów w polską kulturę, historię, gospodarkę, naukę i życie społeczne - podkreślanie nierozerwalnego związku tożsamości kulturowej Polaków i Żydów, opartego na wspólnym fundamencie cywilizacji judeo-chrześcijańskiej oraz na wspólnej wielowiekowej historii;
    2. prezentowanie odnowy i rozkwitu życia żydowskiego w Polsce po 1989 r.;
    3. wspieranie współpracy, wzajemnego zainteresowania i dialogu między Polakami i Żydami;
    4. przypominanie, że Polska, jako strażnik pamięci milionów polskich Żydów zamordowanych podczas II wojny światowej, pielęgnuje pamięć o ofiarach Holokaustu dłużej niż jakiekolwiek inne państwo - prezentowanie polskiego dorobku naukowego i muzealniczego w sferze zachowania miejsc pamięci związanych z Zagładą.
  3. Komponent IV: „Rola Polski w procesie integracji państw Bałkanów Zachodnich z UE” – celem zadania publicznego jest:  
    1. promocja Polski jako nowoczesnego państwa europejskiego z dobrze funkcjonującą demokracją, zamożnym społeczeństwem, sprawną administracją publiczną i skuteczną polityką zagraniczną;
    2. promocja Polski jako adwokata państw regionu Bałkanów Zachodnich na drodze do integracji europejskiej ze wskazaniem na doświadczenie Polski, która z sukcesem pokonała drogę przemian społecznych, politycznych i gospodarczych;
    3. pogłębienie stanu wiedzy na temat podstawowych elementów kształtujących postawę Polski na arenie międzynarodowej oraz popularyzacja wiedzy o Polsce jako ważnym uczestniku debaty i współpracy międzynarodowej, o znaczącym potencjale w wymiarze dwustronnym, regionalnym i globalnym;
    4. ugruntowanie wizerunku Polski jako odpowiedzialnego członka wspólnoty międzynarodowej, gotowego dzielić się osiągnięciami i doświadczeniami wypracowanymi w procesie transformacji. Upowszechnianie wiedzy, że Polska jest partnerem sprawdzonym w procesie integracyjnym z UE pod kątem transferu wiedzy i doświadczeń, w tym w zakresie budowania instytucji społeczeństwa obywatelskiego;
    5. zainteresowanie partnerów zagranicznych z krajów Bałkanów Zachodnich dawnymi  i współczesnymi osiągnięciami polskiej kultury, sztuki i nauki. Są to dziedziny wyrażające polskie dziedzictwo duchowe, świadczące o wkładzie Polaków i Polski w rozwój europejskiej cywilizacji, innowacyjności i nowoczesności;
    6. promocja Procesu Berlińskiego jako mechanizmu służącego intensyfikacji współpracy pomiędzy państwami Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską;
    7. upowszechnianie wiedzy, że Polska jest atrakcyjnym partnerem handlowym, gospodarczym, z dużym potencjałem w dziedzinie nowych technologii i przemysłu kreatywnego ze szczególnym uwzględnieniem branży gier komputerowych. Promocja przedsięwzięć gospodarczych prowadzących do większego zintegrowania infrastruktury między państwami Bałkanów Zachodnich oraz państwami UE.

Projekty w ramach wymienionych wyżej komponentów, realizując ww. cele, muszą uwzględniać następujące priorytety w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej na 2020 r. w ramach polskiej polityki zagranicznej:

  1. Polska zaangażowana i jej międzynarodowa pozycja
  1. Polska obywatelska i solidarna pielęgnująca wartości i pamięć historyczną
  1. Polska inspirująca  
  1. Polska kreatywna i innowacyjna w obszarze gospodarki i technologii
  1. Dziedzictwo buduje przyszłość i wzmacnia tożsamość narodową

Zgłoszony projekt może dotyczyć więcej niż jednego priorytetu.  

Projekt powinien być adresowany do zagranicznych odbiorców, a zwłaszcza do środowisk opiniotwórczych, w tym przedstawicieli mediów, w sposób zapewniający kontynuację oddziaływania i efekt zwielokrotnienia po zakończeniu projektu.

Zadanie publiczne musi być realizowane na następujących obszarach:

  1. Komponent I – cały świat, z wyłączeniem Rosji, Ukrainy oraz Białorusi;
  2. Komponent II – Rosja, Białoruś, Ukraina, Polska;
  3. Komponent III – Stany Zjednoczone, Izrael, Francja, Kanada, Federacja Rosyjska, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Argentyna, Niemcy, Australia, Brazylia, Dania, Szwecja, Chiny, Szwajcaria, Japonia, Polska, Południowa Afryka, Ukraina, Węgry, Meksyk, Królestwo Niderlandów, Belgia, Włochy;
  4. Komponent IV – Republika Albanii, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Republika Macedonii Północnej, Republika Serbii, Republika Kosowa, Polska.

W priorytetach I, II i IV wskazana jest współpraca z partnerem zagranicznym; w przypadku wskazania partnera konieczne jest dołączenie do oferty deklaracji zaangażowania partnera w projekt. W priorytecie III wymagana jest współpraca z partnerem zagranicznym; konieczne jest dołączenie do oferty deklaracji zaangażowania partnera  w projekt.

Priorytetowo traktowane będą projekty, które wykorzystują nowoczesne narzędzia komunikacji (istniejące portale, serwisy internetowe) umożliwiające skuteczne dotarcie do grup docelowych, w tym poprzez media społecznościowe.  

W konkursie we wszystkich komponentach mogą uczestniczyć podmioty, o których mowa w art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy, tj. zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.  o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz podmioty wymienione w art. 3. ust. 3. ww. ustawy:

  1. fundacje;
  2. stowarzyszenia;
  3. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  4. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  5. spółdzielnie socjalne;
  6. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r.  o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468 z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Warunki te muszą wynikać ze statutu lub umowy spółki.  

O przyznanie dofinansowania, we wszystkich komponentach, mogą ubiegać się niepubliczne szkoły wyższe, a także jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu:  

  1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 późn. zm.);
  2. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.);
  3. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2019 r. poz. 512  z późn. zm.).

W przypadku komponentu nr II oraz nr III podmiotami uprawnionymi są dodatkowo publiczne szkoły wyższe w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.).

Każdy oferent może złożyć w konkursie maksymalnie jedną ofertę na każdy z komponentów (z uwzględnieniem oferty wspólnej).

Maksymalna łączna kwota środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych wynosi 5 000 000 PLN. Przewidywana wysokość środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych w ramach poszczególnych komponentów wynosi:

  1. Wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej - 2 000 000,00 zł
  2. Wymiar wschodni polskiej polityki zagranicznej - 1 000 000,00 zł
  3. Polacy i Żydzi – wspólne dziedzictwo i przyszłość - 1 000 000,00 zł
  4. Rola Polski w procesie integracji państw Bałkanów Zachodnich z UE - 1 000 000,00 zł.

Kwota wnioskowanej dotacji w ramach poszczególnych komponentów musi mieścić się w przedziale:

  1. Wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej: 50 000,00 zł - 150 000,00 zł
  2. Wymiar wschodni polskiej polityki zagranicznej: 50 000,00 zł - 150 000,00 zł
  3. Polacy i Żydzi – wspólne dziedzictwo  i przyszłość: 30 000,00 zł - 150 000,00 zł
  4. Rola Polski  w procesie integracji państw Bałkanów Zachodnich z UE: 50 000,00 zł - 150 000,00 zł.


Minimalny wkład własny oferenta/ów wynosi 10% całkowitej wartości zadania publicznego.

Nieprzekraczalny termin składania ofert upływa w dniu 31 stycznia 2020 r. o godz. 16.15.

Pytania dotyczące konkursu należy przesyłać na adres dotacjengo@msz.gov.pl z podaniem w tytule nazwy konkursu oraz nazwy organizacji.

Szczegółowe informacje o konkursie można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/minister-spraw-zagranicznych-oglasza-otwarty-konkurs-ofert-dyplomacja-publiczna-2020