Ministerstwo Spraw Zagranicznych ogłosiło otwarty konkurs ofert ''Dyplomacja publiczna 2020''
Ministerstwo Spraw Zagranicznych ogłosiło otwarty konkurs ofert „Dyplomacja publiczna 2020”.
W ramach konkursu „Dyplomacja publiczna 2020” dofinansowane będą działania dotyczące następujących komponentów:
- Komponent I: „Wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej” – celem zadania jest kształtowanie pozytywnego wizerunku Polski i jej silnej pozycji na arenie międzynarodowej poprzez działania w obszarze dyplomacji publicznej i kulturalnej:
- inicjowanie i pielęgnowanie kontaktów dwu- i wielostronnych w duchu dialogu między społeczeństwem Polski a społeczeństwami innych państw;
- wzmacnianie zainteresowania Polską w różnych obszarach, m.in. kultury, historii, nauki, sztuki, innowacyjności, gospodarki; promocja języka polskiego i popularyzacja nauki języka polskiego jako obcego;
- upowszechnianie wiedzy na temat zaangażowania Polski na arenie międzynarodowej w różnych formatach, ze szczególnym uwzględnieniem:
- działań na rzecz współpracy i bezpieczeństwa w wymiarze regionalnym i globalnym w ramach NATO, UE, ONZ (członkostwo Polski w Radzie Praw Człowieka 2020-2022), OBWE,
- zaangażowania w ramach Partnerstwa Wschodniego na rzecz zacieśniania relacji między wschodnimi partnerami, budowania wzajemnego zaufania i wspierania rozwoju,
- popularyzacja polskiej historii najnowszej poprzez kontynuację projektów związanych z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, w tym popularyzacja znaczenia Bitwy Warszawskiej z okazji jej 100. rocznicy, zgodnie z założeniami Programu Wieloletniego Niepodległa 2017-2022; realizacja projektów z zakresu edukacji historycznej dot. II wojny światowej i z okazji 75. rocznicy jej zakończenia; upowszechnianie wiedzy dotyczącej znaczenia i roli Solidarności (z okazji 40. rocznicy powstania) w procesie demokratycznych i pokojowych zmian w Europie Środkowo–Wschodniej; rola polskiego Kościoła w dążeniu Polaków do wolności i w procesie obalenia komunizmu m.in. na przykładzie postaci kardynała Stefana Wyszyńskiego, bł. ks. Jerzego Popiełuszki, arcybiskupa Antoniego Baraniaka;
- popularyzacja życia, nauczania i dziedzictwa św. Jana Pawła II z okazji 100 rocznicy urodzin i jako patrona 2020; popularyzacja innych patronów 2020 ustanowionych przez Sejm RP;
- promocja XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i upowszechnianie twórczości Fryderyka Chopina z okazji 210. rocznicy urodzin;
- upowszechnianie wiedzy nt. wkładu polskiej kultury, nauki i sztuki do światowego dziedzictwa poprzez przypominanie sylwetek wybitnych Polaków i ich zasług dla rozwoju cywilizacji;
- promocja polskiego designu, wzornictwa i architektury;
- promocja sektorów kreatywnych zgodnie z założeniami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem branży gier komputerowych;
- promocja polskich miast, regionów i zjawisk kulturotwórczych;
- wzmacnianie zainteresowania polskim filmem i kinem artystycznym.
- Komponent II: „Wymiar wschodni polskiej polityki zagranicznej” – celem zadania jest:
- analiza i przeciwdziałanie fałszywej, negującej prawdę narracji, która w obszarze wzajemnych relacji utrudnia budowanie trwałych więzi między instytucjami i społeczeństwem polskim oraz społeczeństwami Białorusi, Rosji i Ukrainy (BRU); wykorzystanie mediów społecznościowych do przedstawiania pozytywnego wizerunku Polski oraz do prezentacji polskiego stanowiska i oceny dominującej na tym obszarze (BRU) polityki historycznej;
- zapoznanie z polskim doświadczeniem przeobrażania infrastruktury społeczno-gospodarczej, w szczególności na poziomie regionalnym; prezentacja Polski jako państwa o rozbudowanym sektorze przedsiębiorczości, gotowego do podjęcia współpracy ze wschodnimi partnerami;
- wspieranie szerokiego dialogu pomiędzy społeczeństwami: Polski, Rosji, Białorusi i Ukrainy w kontekście budowy społeczeństwa obywatelskiego, z uwzględnieniem historycznej roli i znaczenia polskiej mniejszości i Polonii;
- promowanie Partnerstwa Wschodniego jako projektu europejskiej polityki wschodniej, który przyczynia się do budowania więzi politycznych, społecznych, gospodarczych i kulturalnych między Unią Europejską a krajami regionu Partnerstwa Wschodniego;
- promocja skutecznych mechanizmów polskich przemian społeczno-ekonomicznych (m.in. w obszarze walki z korupcją, osiągnięć w rewitalizacji przestrzeni miejskiej, rozwoju polskiego sektora start-upów, pozytywnego wpływu kontaktów zagranicznych na rozwój jednostek samorządowych);
- upowszechnianie polskiego modelu współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym, w tym: współpracy środowisk i grup wpływających na rozwój społeczeństwa obywatelskiego; idei wolontariatu; ochrony praw człowieka (w partnerstwie z lokalnymi NGO);
- uwypuklanie znaczenia współpracy kulturalnej i naukowej z Polską, zarówno w aspekcie realizowania wspólnych projektów, jak i synergii badań naukowych i kontaktów bezpośrednich oraz prezentowania modelu działalności społeczności akademickich (Konstytucja dla Nauki, samorząd studencki, organizacje studenckie, koła naukowe), prowadzenie działań mających na celu integrację środowisk absolwentów polskich uczelni oraz programów stypendialnych;
- promocja wspólnych elementów dziedzictwa kulturowego i historycznego, w tym dialogu międzykonfesyjnego w obrębie religii monoteistycznych.
- Komponent III: „Polacy i Żydzi – wspólne dziedzictwo i przyszłość” – celem zadania jest:
- przypominanie, że Polska i Polacy są krajem i społeczeństwem znającym i szanującym wkład Żydów w polską kulturę, historię, gospodarkę, naukę i życie społeczne - podkreślanie nierozerwalnego związku tożsamości kulturowej Polaków i Żydów, opartego na wspólnym fundamencie cywilizacji judeo-chrześcijańskiej oraz na wspólnej wielowiekowej historii;
- prezentowanie odnowy i rozkwitu życia żydowskiego w Polsce po 1989 r.;
- wspieranie współpracy, wzajemnego zainteresowania i dialogu między Polakami i Żydami;
- przypominanie, że Polska, jako strażnik pamięci milionów polskich Żydów zamordowanych podczas II wojny światowej, pielęgnuje pamięć o ofiarach Holokaustu dłużej niż jakiekolwiek inne państwo - prezentowanie polskiego dorobku naukowego i muzealniczego w sferze zachowania miejsc pamięci związanych z Zagładą.
- Komponent IV: „Rola Polski w procesie integracji państw Bałkanów Zachodnich z UE” – celem zadania publicznego jest:
- promocja Polski jako nowoczesnego państwa europejskiego z dobrze funkcjonującą demokracją, zamożnym społeczeństwem, sprawną administracją publiczną i skuteczną polityką zagraniczną;
- promocja Polski jako adwokata państw regionu Bałkanów Zachodnich na drodze do integracji europejskiej ze wskazaniem na doświadczenie Polski, która z sukcesem pokonała drogę przemian społecznych, politycznych i gospodarczych;
- pogłębienie stanu wiedzy na temat podstawowych elementów kształtujących postawę Polski na arenie międzynarodowej oraz popularyzacja wiedzy o Polsce jako ważnym uczestniku debaty i współpracy międzynarodowej, o znaczącym potencjale w wymiarze dwustronnym, regionalnym i globalnym;
- ugruntowanie wizerunku Polski jako odpowiedzialnego członka wspólnoty międzynarodowej, gotowego dzielić się osiągnięciami i doświadczeniami wypracowanymi w procesie transformacji. Upowszechnianie wiedzy, że Polska jest partnerem sprawdzonym w procesie integracyjnym z UE pod kątem transferu wiedzy i doświadczeń, w tym w zakresie budowania instytucji społeczeństwa obywatelskiego;
- zainteresowanie partnerów zagranicznych z krajów Bałkanów Zachodnich dawnymi i współczesnymi osiągnięciami polskiej kultury, sztuki i nauki. Są to dziedziny wyrażające polskie dziedzictwo duchowe, świadczące o wkładzie Polaków i Polski w rozwój europejskiej cywilizacji, innowacyjności i nowoczesności;
- promocja Procesu Berlińskiego jako mechanizmu służącego intensyfikacji współpracy pomiędzy państwami Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską;
- upowszechnianie wiedzy, że Polska jest atrakcyjnym partnerem handlowym, gospodarczym, z dużym potencjałem w dziedzinie nowych technologii i przemysłu kreatywnego ze szczególnym uwzględnieniem branży gier komputerowych. Promocja przedsięwzięć gospodarczych prowadzących do większego zintegrowania infrastruktury między państwami Bałkanów Zachodnich oraz państwami UE.
Projekty w ramach wymienionych wyżej komponentów, realizując ww. cele, muszą uwzględniać następujące priorytety w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej na 2020 r. w ramach polskiej polityki zagranicznej:
- Polska zaangażowana i jej międzynarodowa pozycja
- Polska jest wiarygodnym i wypełniającym zobowiązania międzynarodowe członkiem ONZ, NATO, UE, OBWE, działającym na rzecz współpracy i bezpieczeństwa w regionie, Europie i na świecie;
- Polska bierze aktywny udział w debacie o kształcie, tożsamości i przyszłości Europy;
- Polska wspiera aspiracje innych krajów do członkostwa w UE, w szczególności państwa Bałkanów Zachodnich w ramach Procesu Berlińskiego;
- Polska jest aktywnym uczestnikiem inicjatyw regionalnych m.in. Grupy Wyszehradzkiej, Partnerstwa Wschodniego, Trójmorza, Rady Państw Morza Bałtyckiego, Formatu Bukaresztańskiego, formatu 16+1 (Chiny+Europa Środkowo-Wschodnia);
- Polska aktywnie uczestniczy w pracach na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych i była inicjatorem ustanowienia Międzynarodowego Dnia Upamiętniającego Ofiary Aktów Przemocy ze względu na Religię lub Wyznanie;
- Polska angażuje się w pomoc humanitarną i współpracę rozwojową oraz działania na rzecz trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego krajów rozwijających się i ich społeczeństw.
- Polska obywatelska i solidarna pielęgnująca wartości i pamięć historyczną
- Polska zapoczątkowała pokojowe przemiany w Europie Środkowo–Wschodniej; Polska jest krajem udanej transformacji i chętnie dzieli się doświadczeniami z innymi;
- Polska wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego;
- Osiągnięcia II Rzeczypospolitej, w szczególności prawa pracownicze, polityczne i socjalne po 1919 roku, są ewenementem w skali europejskiej i światowej;
- •Polska jest krajem tradycji tolerancji, pielęgnującym dziedzictwo wielu kultur i religii;
- Polacy są wierni wartościom mającym swoje źródła w europejskim dziedzictwie kulturowym opartym na chrześcijańskiej tradycji i kulturze;
- Polska pielęgnuje pamięć o obywatelach Państwa Polskiego – bohaterach walk i ofiarach wojen.
- Polska inspirująca
- Polski design, wzornictwo i architektura stanowią o oryginalności naszego kraju na arenie międzynarodowej;
- Osiągnięcia polskiej medycyny wyróżniają Polskę na tle innych krajów;
- Polscy fizycy przyczynili się do rozwoju światowej nauki; ustanowienie przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej roku 2020 Rokiem Fizyki jest uhonorowaniem polskich fizyków i ich osiągnięć, a także docenieniem cywilizacyjnego znaczenia tej dziedziny nauki;
- Polska kuchnia jest coraz bardziej rozpoznawalna na świecie;
- Sport inspiruje oraz kształtuje wizerunek Polski m.in. poprzez osiągnięcia polskich sportowców w różnych dyscyplinach.
- Polska kreatywna i innowacyjna w obszarze gospodarki i technologii
- Polska jest krajem równych szans i możliwości o stabilnym wzroście gospodarczym;
- Polska stwarza dobre warunki do rozwoju sektorów kreatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem branży gier komputerowych;
- Polska wspiera badania i naukę;
- Polska promuje rozwiązania innowacyjne polskich przedsiębiorców dla globalnych problemów.
- Dziedzictwo buduje przyszłość i wzmacnia tożsamość narodową
- Polska jest krajem o fascynującej kulturze i sztuce;
- Polska promuje tradycję i edukację muzyczną polskich kompozytorów i artystów, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Fryderyka Chopina;
- Polska ma 16. obiektów na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO;
- Polska jest w europejskiej czołówce w obszarze nowoczesnych rozwiązań muzealniczych;
- Polska jest krajem wielkiej literatury i literackich noblistów;
- Polska dzieli się zjawiskami kulturotwórczymi, doświadczeniem miast kreatywnych UNESCO i rewitalizacji miast przemysłowych;
- Polska jest krajem wybitnych filmowców i kina artystycznego.
Zgłoszony projekt może dotyczyć więcej niż jednego priorytetu.
Projekt powinien być adresowany do zagranicznych odbiorców, a zwłaszcza do środowisk opiniotwórczych, w tym przedstawicieli mediów, w sposób zapewniający kontynuację oddziaływania i efekt zwielokrotnienia po zakończeniu projektu.
Zadanie publiczne musi być realizowane na następujących obszarach:
- Komponent I – cały świat, z wyłączeniem Rosji, Ukrainy oraz Białorusi;
- Komponent II – Rosja, Białoruś, Ukraina, Polska;
- Komponent III – Stany Zjednoczone, Izrael, Francja, Kanada, Federacja Rosyjska, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Argentyna, Niemcy, Australia, Brazylia, Dania, Szwecja, Chiny, Szwajcaria, Japonia, Polska, Południowa Afryka, Ukraina, Węgry, Meksyk, Królestwo Niderlandów, Belgia, Włochy;
- Komponent IV – Republika Albanii, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Republika Macedonii Północnej, Republika Serbii, Republika Kosowa, Polska.
W priorytetach I, II i IV wskazana jest współpraca z partnerem zagranicznym; w przypadku wskazania partnera konieczne jest dołączenie do oferty deklaracji zaangażowania partnera w projekt. W priorytecie III wymagana jest współpraca z partnerem zagranicznym; konieczne jest dołączenie do oferty deklaracji zaangażowania partnera w projekt.
Priorytetowo traktowane będą projekty, które wykorzystują nowoczesne narzędzia komunikacji (istniejące portale, serwisy internetowe) umożliwiające skuteczne dotarcie do grup docelowych, w tym poprzez media społecznościowe.
W konkursie we wszystkich komponentach mogą uczestniczyć podmioty, o których mowa w art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy, tj. zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz podmioty wymienione w art. 3. ust. 3. ww. ustawy:
- fundacje;
- stowarzyszenia;
- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
- spółdzielnie socjalne;
- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468 z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Warunki te muszą wynikać ze statutu lub umowy spółki.
O przyznanie dofinansowania, we wszystkich komponentach, mogą ubiegać się niepubliczne szkoły wyższe, a także jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 późn. zm.);
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2019 r. poz. 512 z późn. zm.).
W przypadku komponentu nr II oraz nr III podmiotami uprawnionymi są dodatkowo publiczne szkoły wyższe w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.).
Każdy oferent może złożyć w konkursie maksymalnie jedną ofertę na każdy z komponentów (z uwzględnieniem oferty wspólnej).
Maksymalna łączna kwota środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych wynosi 5 000 000 PLN. Przewidywana wysokość środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych w ramach poszczególnych komponentów wynosi:
- Wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej - 2 000 000,00 zł
- Wymiar wschodni polskiej polityki zagranicznej - 1 000 000,00 zł
- Polacy i Żydzi – wspólne dziedzictwo i przyszłość - 1 000 000,00 zł
- Rola Polski w procesie integracji państw Bałkanów Zachodnich z UE - 1 000 000,00 zł.
Kwota wnioskowanej dotacji w ramach poszczególnych komponentów musi mieścić się w przedziale:
- Wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej: 50 000,00 zł - 150 000,00 zł
- Wymiar wschodni polskiej polityki zagranicznej: 50 000,00 zł - 150 000,00 zł
- Polacy i Żydzi – wspólne dziedzictwo i przyszłość: 30 000,00 zł - 150 000,00 zł
- Rola Polski w procesie integracji państw Bałkanów Zachodnich z UE: 50 000,00 zł - 150 000,00 zł.
Minimalny wkład własny oferenta/ów wynosi 10% całkowitej wartości zadania publicznego.
Nieprzekraczalny termin składania ofert upływa w dniu 31 stycznia 2020 r. o godz. 16.15.
Pytania dotyczące konkursu należy przesyłać na adres dotacjengo@msz.gov.pl z podaniem w tytule nazwy konkursu oraz nazwy organizacji.
Szczegółowe informacje o konkursie można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/minister-spraw-zagranicznych-oglasza-otwarty-konkurs-ofert-dyplomacja-publiczna-2020