Pacjentocentryzm rekomendacją dla nowego Ministra Zdrowia. Jak inne podmioty systemu ochrony zdrowia w Polsce realizują tę strategię? Ruszyły zgłoszenia do konkursu „Grant na Zdrowie”.
Celem konkursu „Grant na Zdrowie” jest wyróżnianie oraz wspieranie organizacji, które prowadzą działania na rzecz poprawy jakości życia kobiet w dziedzinie zdrowia. Zwycięskie organizacje otrzymują granty na realizację swoich projektów. Konkurs jest organizowany przez Gedeon Richter Polska, we współpracy z Instytutem Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.
Pacjentocentryzm to podporządkowanie organizacji systemu ochrony zdrowia postrzeganiu pacjenta – jego potrzebom i oczekiwaniom. W Polsce perspektywa ta uległa zachwianiu - pacjent w systemie traktowany jest przedmiotowo, a jego potrzeby są często marginalizowane. Organizacje pozarządowe zrzeszające pacjentów rożnych grup apelują od lat o zmianę priorytetów w systemie ochrony zdrowia. Stopniowo zmienia się postrzeganie opieki nad pacjentem, która rozumiana jest teraz jako dialog i holistyczna dbałość o jego zdrowie. Rekomendacje takie płyną także w kierunku kształtującego się obecnie nowego resortu.
„Z perspektywy firmy farmaceutycznej troska o zdrowie pacjenta to dużo więcej niż produkcja wartościowych terapii – to wsparcie pacjenta w jego potrzebach związanych ze zdrowiem, to również holistyczna opieka, która nie ogranicza się jedynie do momentu zakupu leku w aptece. Nasz kierunek, jako firmy farmaceutycznej, to być bliżej pacjenta na każdym etapie jego opieki zdrowotnej”. – tłumaczy Aneta Grzegorzewska, dyrektor do spraw korporacyjnych i relacji zewnętrznych Gedeon Richter Polska
– To już IV edycja konkursu „Grant na Zdrowie”, w którym wspieramy organizacje aktywnie działające w obszarze zdrowia kobiet. Wiemy, że instytucje zgłaszające się do projektu najlepiej znają potrzeby swoich podopiecznych i wiedzą, jakie projekty realizować, aby wspierać ich w codziennym życiu. Umieszczenie pacjenta w centrum uwagi to rewolucja w ochronie zdrowia, która ma szansę zadziać się dzięki działaniom NGOs. To opieka holistyczna, obejmująca edukację, profilaktykę oraz wsparcie w chorobie – obszary często pomijane przez system opieki zdrowotnej. Fundacje odgrywają więc kluczową rolę w zaspokajaniu tych potrzeb, propagując podejście bardziej multidyscyplinarne i skupione na pacjencie. – dodaje Aneta Grzegorzewska, dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.
Konkurs „Grant na Zdrowie” każdego roku cieszy się niezmienną popularnością wśród organizacji pacjenckich. Co roku o nagrody w postaci grantów na realizację zwycięskich projektów ubiega się kilkadziesiąt organizacji pozarządowych. W sumie, w trzech edycjach konkursu, zgłoszonych zostało ok. 130 różnych projektów Propozycje obejmowały szerokie spektrum działań – od promocji profilaktyki, przez podniesienie standardów leczenia, po poprawę jakości życia w chorobie.
– Nie musimy bardzo aktywnie zachęcać Fundacji i Stowarzyszeń do wzięcia udziału w konkursie. Każdego roku otrzymujemy bardzo wiele zgłoszeń, co świadczy o dużym zainteresowaniu programem i koniecznością wsparcia pomysłów zgłoszonych przez organizacje pacjentów. Niestety, w środowisku organizacji pacjentów nadal częstym deficytem pozostaje możliwość realizacji projektów ze względu właśnie na brak środków finansowych. „Grant na Zdrowie” jest szansą na ich finansowanie i realizację. To także możliwość zaprezentowania szerokiemu gronu odbiorców swoich inicjatyw, które zwykle mają ogromny, ale nieodkryty potencjał. – mówi Igor Grzesiak, wiceprezes Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.
Inicjatywy nagrodzone w 2023 roku
W III edycji konkursu ostatecznie uhonorowano dwa wyjątkowe i innowacyjne projekty dotyczące zdrowia kobiet:
Laureatami zeszłorocznej edycji konkursu „Grant na Zdrowie” są Stowarzyszenie Nasz Bocian oraz Fundacja Różowa Skrzyneczka. Nagrodzone projekty poruszają istotne, choć często pomijane w dyskusji społecznej problemy związane ze zdrowiem kobiet w Polsce, jak chociażby potencjał płodności.
– Inicjatywy takie jak konkurs „Grant na Zdrowie” są szczególnie cenne dla niewielkich organizacji pozarządowych. Dzięki środkom z grantu mogą wdrażać projekty, które mają szansę realnie poprawić sytuację pacjentów. Od lat robimy wszystko, żeby wspierać kobiety i pary w trudnej sytuacji, kiedy pojawiają się problemy z płodnością. Wygrana w konkursie „Grant na Zdrowie” była dla nas możliwością na zrealizowanie bardzo potrzebnego i ważnego programu edukacyjnego. – dodaje Marta Górna, Prezes Fundacji Nasz Bocian.
Kapituła konkursu wyróżniła też fundację, która aktywnie walczy z problemem ubóstwa menstruacyjnego.
Przedstawicielki Różowej Skrzyneczki zabiegają o bezwarunkowy dostęp do bezpłatnych środków higienicznych na czas menstruacji, chcą znieść wykluczenie i tabu menstruacyjne, edukują i zabiegają o równy dostęp do wiedzy o miesiączce oraz domagają się systemowych zmian, w tym zakresie.
– Jesteśmy bardzo zadowolone z udziału w konkursie i wdzięczne, że to właśnie nasza inicjatywa zyskała wyróżnienie. W codziennej edukacji poruszamy trudny problem wykluczenia menstruacyjnego, często zamiatany pod dywan. Dzięki naszym projektom różowe skrzyneczki są już dostępne w wielu miejscach, gdzie mogą korzystać z nich potrzebujące nastolatki i dorosłe kobiety. – mówi Ada Klimaszewska, współzałożycielka Fundacji Różowa Skrzyneczka.
W czwartej edycji Konkursu „Grant na Zdrowie” dwie zwycięskie organizacje otrzymają granty w wysokości 20 000 zł na realizację swoich projektów.
Zgłoszenia można nadsyłać do dnia 15 grudnia 2023 roku.
Ogłoszenie wyników oraz uroczystość rozdania nagród zaplanowano na dzień 7 lutego 2024 roku.
Fundacje mogą zgłaszać swoje projekty na oficjalnej stronie konkursu.
Firma Gedeon Richter realizuje szereg projektów wspierających uwrażliwianie kobiet na konieczność regularnej dbałości o własne zdrowie, wsłuchiwanie się w swoje ciało, nieignorowanie symptomów, które mogą przerodzić się w chorobę.
Portal Zdrowa Ona – budowanie wiedzy – rzetelne, wiarygodne źródła poparte wiedzą ekspertów.
Grant na zdrowie – granty na projekty w obszarze zdrowia kobiet. Staramy się być wsparciem i spełniać potrzeby pacjentek – współpraca z PAGs, ponieważ one wiedzą najlepiej jakiej pomocy oczekują pacjentki.
Kalendarz Artystyczny – manifest kobiecości, podkreślający znaczenie społeczne i rolę społeczną kobiet poprzez sztukę; budowanie świadomości społecznej o roli kobiet we współczesnym świecie.
Informacyjnie, osobami do kontaktu w sprawie projektu są:
Katarzyna Pęcherska
Starszy Specjalista do spraw Public Relations (PR) Gedeon Richter Polska, kpecherska@grodzisk.rgnet.org
Biuro prasowe:
Flywheel
Joanna Trakul
Specjalista do spraw Public Relations (PR), joanna.t@flywheel.pl