IV edycja programu grantowego Rosnę z matematyką
Fundacja mBanku zaprasza do udziału w IV edycji programu grantowego „Rosnę z matematyką”.
Celami konkursu są:
- Rozwijanie kompetencji matematycznych wśród dzieci objętych edukacją przedszkolną i promowanie dobrych praktyk w tym zakresie;
- Promowanie postrzegania matematyki jako dziedziny obecnej w życiu codziennym, wraz z jej praktycznym zastosowaniem;
- Popularyzacja metod nauczania matematyki, opartych na:
- praktycznym zastosowaniu matematyki,
- bezpośrednim zaangażowaniu dzieci,
- wykorzystaniu metod pracy w grupie i aktywności ruchowej;
- Włączenie rodziców i innych osób z najbliższego otoczenia dzieci w rozwijanie ich kompetencji matematycznych poprzez:
- dzielenie się wiedzą na temat angażujących metod nauczania matematyki dzieci objętych edukacją przedszkolną,
- zachęcanie do aktywnego wspierania rozwoju kompetencji matematycznych u najmłodszych,
- promocję adekwatnych do wieku gier i zabaw wspierających edukację matematyczną;
- Promocja dobrych praktyk edukacji matematycznej wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Celem konkursu NIE JEST finansowanie wyposażenia placówek oraz zakup sprzętu elektronicznego i środków trwałych.
Dofinansowanie przyznaje się wyłącznie na projekt edukacyjny. Nie można go wykorzystać na inną, bieżącą działalność wnioskodawcy.
W ramach konkursu można ubiegać się o dofinansowanie projektów edukacji matematycznej skierowanych do dzieci w wieku od 3 do 7 roku życia, objętych edukacją przedszkolną. Dodatkowym elementem projektów mogą być działania skierowane do osób z najbliższego otoczenia dzieci, w tym rodziców, dziadków, opiekunów dzieci od 3 do 7 roku życia, objętych edukacją przedszkolną oraz nauczycieli przedszkolnych, pod warunkiem, że:
- będą spójne z działaniami projektu;
- będą uzupełnieniem, a nie główną częścią projektu.
Przykładowe typy projektów edukacyjnych:
- Edukacyjne zajęcia dla dzieci, np. angażujące warsztaty, zajęcia terenowe, praca w grupach (adekwatnie do wieku dzieci), mające na celu rozwijanie kompetencji matematycznych;
- Samodzielne tworzenie przez nauczycieli/ edukatorów materiałów edukacyjnych wspierających naukę matematyki – kart, fiszek, zestawów pomocy, liczmanów wraz z realizacją programu ich wykorzystania w praktyce (projekt nie może opierać się wyłącznie na tworzeniu i produkcji materiałów dydaktycznych);
- Organizacja konkursów (adekwatnie do wieku dzieci), których celem jest promowanie wiedzy wśród dzieci na temat różnych praktycznych zastosowań matematyki w życiu codziennym, polegających np. na przeprowadzeniu doświadczeń lub własnoręcznym wykonaniu przez dzieci pomocy dydaktycznych, zabawek, gier;
- Zajęcia, warsztaty, webinary, spotkania dla nauczycieli przedszkolnych nastawionych na rozwój kompetencji i umiejętności matematycznych u dzieci objętych edukacją przedszkolną, obejmujących np. naukę angażujących metod edukacji matematycznej, tworzenie scenariuszy i materiałów na ten temat (pod warunkiem, że stanowią one dodatkowy element projektu, spójny z resztą działań);
- Warsztaty edukacyjne dla osób z najbliższego otoczenia dziecka, w tym rodziców, dziadków i opiekunów, przeprowadzone przez odpowiednio przygotowanych nauczycieli/edukatorów na temat rozwoju kompetencji matematycznych dziecka i sposobów jego wspomagania (pod warunkiem, że stanowią one dodatkowy element projektu, spójny z resztą działań);
- Stworzenie kompleksowego cyklu zajęć rozwijających kompetencje matematyczne dla wybranej grupy wiekowej, w tym: przygotowanie pomocy dydaktycznych, zaplanowanie zabaw ruchowych, organizacja działań angażujących osoby z najbliższego otoczenia dziecka, w tym rodziców, dziadków i opiekunów. Realizacja przygotowanego programu w wybranej grupie, a następnie prezentacja programu i omówienie jego przebiegu oraz efektów wśród nauczycieli danej placówki lub placówek współpracujących;
- Przygotowanie programu rozwoju kompetencji matematycznych na temat wybranego zagadnienia, obejmującego zajęcia dla każdej grupy wiekowej oddzielnie w danej placówce, w tym: przygotowanie pomocy dydaktycznych, zaplanowanie zabaw ruchowych, propozycja osób z najbliższego otoczenia dziecka, w tym rodziców, dziadków i opiekunów. Podsumowanie przebiegu programu, w tym: ewentualna modyfikacja scenariuszy na podstawie wniosków i konsultacje z nauczycielami prowadzącymi edukację wczesnoszkolną.
Działania w projekcie nie mogą zaczynać się wcześniej niż 15 stycznia 2025 r. i kończyć później niż 30 czerwca 2025 r. Projekty nie mogą trwać krócej niż 2 miesiące i dłużej niż 4 miesiące, przy czym etap przygotowań nie może być dłuższy niż 1/3 projektu.
Minimalna kwota dofinansowania, o jaką można wnioskować w konkursie, to 2 000 zł, a maksymalna 5 000 zł.
O wsparcie na realizację projektów edukacji matematycznej mogą ubiegać się podmioty zarejestrowane i działające na terenie Polski, takie jak:
- przedszkola publiczne prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego;
- szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi lub prowadzące klasy „zerowe”, prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego;
- organizacje pozarządowe posiadające osobowość prawną, zarejestrowane w KRS, prowadzące działalność statutową od minimum 3 lat, prowadzące przedszkola, szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi bądź doświadczone w sposób udokumentowany w realizacji inicjatyw edukacyjnych kierowanych do dzieci objętych edukacją przedszkolną i/lub edukacji matematycznej;
- Wszystkie wyżej wymienione podmioty to dalej wnioskodawcy.
Jeden wnioskodawca może złożyć jeden wniosek w konkursie.
Termin składania wniosków upływa 21 października 2024 r. o godz. 23:59.
Szczegółowe informacje o konkursie można znaleźć pod adresem: https://www.mbank.pl/mfundacja/rosne-z-matematyka/program/