górne tło

JASKINIA VR – interaktywna instalacja w wirtualnej rzeczywistości Jowita Guja, Adam Żądło

Odkryjmy interaktywne doświadczenie 3D w medium VR w czasie rzeczywistym.

„Jaskinia VR” jest interaktywną, wirtualną adaptacją klasycznej Platońskiej metafory zachowującą wymowę pierwowzoru, ale osadzającą go w nowym kontekście. Istotą instalacji jest zburzenie oczywistości – to, co znane i powszechnie respektowane, okazuje się fałszem.

Pokaz instalacji odbędzie się 26 października w unikatowej przestrzeni Galerii Baszta osadzonej w XVI – wiecznych ruinach Dworku Białoprądnickiego.

Na tydzień przed krakowskim pokazem Jaskinia VR w ostatecznej wersji zostanie zaprezentowana po raz pierwszy podczas festiwalu Art∗VR – Virtual Reality Film Festival w Pradze wśród 15 najciekawszych artystycznych utworów VR z całego świata!

Przebudzenie z iluzji to jednak dopiero początek długiego i trudnego procesu, ilustrowanego przez Platona obrazami wyrywania z kajdan, mozolnej wspinaczki, bólu oczu oślepionych światłem. Platon umieszcza opowieść o jaskini w kontekście własnej ontologii, sama metafora ma jednak charakter uniwersalny. Wyrwanie z tego, co swojskie i bezpieczne, jest równie karkołomne niezależnie od tego jaka jaskinia stanowi nasze więzienie. Może być ona Matrixem, Paradyzją, Truman Show, systemem ideologicznym, religijnym lub politycznym. Jaskinią może być również „wnętrze” VR-owego headsetu, chociaż można je potraktować jako metaforę w obrębie innej metafory.

Współczesne odczytanie metafory jaskini generuje także wątpliwości:

Twórcy przenoszą tekst filozoficzny do VR i prezentują doświadczenie wymagające nie tylko wysiłku umysłowego, ale i fizycznego, żeby podkreślić przeżyciowy charakter filozofii.

Autorzy Jowita Guja i Adam Żądło, każąc odbiorcy fizycznie pływać, wspinać się i eksplorować pytają jednocześnie o relację refleksji i ciała. Twórcy zakładają, że filozofowanie „na poważnie” jest czymś więcej niż spokojną lekturą i dyskusją w wykładowej sali.

Jaskinia VR pomyślana jest jako eksperymentalna realizacja inicjująca cykl VR–owych adaptacji klasycznych filozoficznych konceptów. Mogą one służyć jako punkt odniesienia filozoficznych dyskusji uzupełniający klasyczną lekturę tekstów, jednak autorzy chcieliby, żeby każde z tych doświadczeń mogło funkcjonować poza sferą akademickiego dyskursu: przemawiało własnym, swoistym językiem przekraczającym granice filmu, gry wideo i filozoficznej rozprawy.

JASKINIA VR – interaktywna instalacja w wirtualnej rzeczywistości

26 października 2024 r. Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” (Galeria Baszta, Sala Złota), ul. Papiernicza 2, Kraków

W PROGRAMIE:

panel dyskusyjny na styku gier, filozofii i sztuki.
Paneliści: dr Jowita Guja, dr Adam Żądło, prof. dr hab. Ryszard Kluszczyński, prof. Jan Stasienko.
Prowadzenie: dr Krzysztof M. Maj
Miejsce: Sala Złota, Budynek Główny CKDB

Miejsce: Galeria Baszta, Oficyna Wschodnia CKDB

26.10–4.11.2024 r. w godzinach 10.00–17.00, w dniu 28.10. 2024 r. w godzinach 14.30–17.00.

Reżyseria: Adam Żądło, Jowita Guja
Produkcja: Szkoła Filmowa w Łodzi, Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab, Pracownia VR/AR vnLab
Producenci: Krzysztof Franek, Krzysztof Pijarski, Pola Borkiewicz, Jacek Nagłowski
Czas trwania: 10-15 minut

TRAILER
O instalacji Jaskinia VR opowiada autorka Jowita Guja.

TWÓRCY:

Adam Żądło − artysta audiowizualny, absolwent Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wykładowca na WH AGH w Krakowie. Specjalizuje się w animacji, grach komputerowych, fotografii i filmie. W swojej twórczości łączy doświadczenie pracy na roli z wiedzą naukową i najnowszymi technologiami. Czynnie wspierał koła naukowe zajmujące się konstruowaniem cyborga i badaniem przestrzeni kosmicznej. Zwycięzca, finalista i uczestnik kilkudziesięciu międzynarodowych festiwali, konkursów i wystaw, m. in. Sony World Photography Awards, Smithsonian.com, Nikon Photo Contest, ADOBE ADAA, Sitges IFF. Więcej: adamzadlo.com.

Jowita Guja − filozofka i kulturoznawczyni, doktor habilitowana z zakresu Nauk o Kulturze i Religii. Zajmuje się badaniem rzeczywistości wirtualnej, antropologią filozoficzną i analizą kultury popularnej. Autorka książek „Soteriologia ateizmu jako nowa antropologia” i „Koncepcja wiary w Römerbrief Karla Bartha” oraz wielu artykułów podejmujących problemy filozofii klasycznej i współczesnej oraz analizę dyskursów kultury popularnej oraz wyobraźni futurystycznej. Pracuje w Katedrze Technologii Informacyjnych i Mediów na Wydziale Humanistycznym AGH, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne między innymi z kognitywistyki, teorii kultury, literatury współczesnej oraz projektowania i wykorzystania technologii VR i AR. Odbyła stypendia i staże w Swansea University, Cambridge University, Leipzig Universität, Aalborg University oraz Carlos Universodad w Madrycie. Współzałożycielka Laboratorium Badań Rzeczywistości Wirtualnej EduVRLab na AGH w Krakowie. Od 2019 roku pełni funkcję jego kierowniczki.

Partnerzy: Akademia Górniczo-Hutnicza, Pracownia VR/AR vnLab, Szkoła Filmowa w Łodzi, Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab,
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, JAZZKULTURA

Wydarzenie jest częścią projektu „Sztuka rozszerzona” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.