Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

VELOKRAKÓW, czyli polityka rowerowa w miastach

Eksperci, przedstawiciele miast polskich i europejskich oraz rowerowi aktywiści wymieniali się doświadczeniami w zakresie polityki rowerowej. W piątek, 20 września, w Magistracie, w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, odbyła się międzynarodowa konferencja VELOKRAKÓW.

Gości przywitał Wiesław Starowicz, doradca prezydenta ds. gospodarki miejskiej. „Trudno wyobrazić sobie właściwy rozwój Krakowa bez rozwoju ruchu rowerowego" – mówił Wiesław Starowicz. Przypomniał, że na początku lat 2000 procentowy udział rowerzystów w ruchu miejskim mieścił się poniżej 1 proc. „W 2010 roku było to już 1,1 proc. a dziś mamy ponad 3 proc. Takie tempo rozwoju ruchu rowerowego daje nadzieję, że do 2020 roku osiągniemy pułap 15 proc. przewidziany przez Kraków Kartą Brukselską" – wskazywał doradca Prezydenta Krakowa. Zaznaczył w realizacji polityki rowerowej miasto ma sukcesy, czego efektem jest ponad 130 km dróg rowerowych, czy 6 km kontrapasów. „Zdajemy sobie jednak sprawę z rosnących potrzeb i oczekiwań rowerzystów. Powołanie tzw. oficera rowerowego w strukturach ZIKIT to dowód na nowe otwarcie w dziedzinie polityki rowerowej" – zaznaczył doradca Prezydenta.

Tezy przedstawione przez doradcę Starowicza kontynuował Krzysztof Migdał z ZIKIT, który wygłosił referat o działaniach Krakowa w zakresie polityki rowerowej. Z kolei Barbara Bujak z Biura Rozwoju Gdańska omówiła projekt STeR, a więc system tras rowerowych w stolicy Pomorza. Plan swoich działań zaprezentował też Marcin Wójcik, niedawno powołany na stanowisko krakowskiego oficera rowerowego.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja doświadczeń francuskich w zakresie transportu w miastach. Olivier Schneider z Francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów mówił o renesansie tramwajów w Bordeaux. Przed laty stolica francuskiej Akwitanii porzuciła plany rozwoju sieci drogowej w centrum i budowy metra, przestrzeń publiczna w centrum - niegdyś zarezerwowana była dla samochodów - została otwarta dla tramwajów, rowerów i pieszych. Z kolei słynny francuski blogger, dziennikarz Le Monde Olivier Razemon w prelekcji „Urban spraw – gdzie zatrzyma się miasto?" przedstawił swój punkt widzenia na temat problematyki często niekontrolowanego rozwoju aglomeracji.

Na konferencji w Magistracie nie zabrakło też rozwiązań duńskich. Ten kraj jest dla wielu wzorcem do naśladowania jeśli chodzi o politykę rowerową. Doświadczenia tego kraju przedstawiła Marta Orlikowska z Ambasady Królestwa Danii w naszym kraju.

GALERIA

pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: PAWEŁ KRAWCZYK
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2013-09-20
Data aktualizacji: 2013-09-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź