Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Konferencja naukowa „Edukacja wobec migracji. Język – kultura – tożsamość”

Mająca odbyć się w dniach 18 i 19 września konferencja wpisuje się w cykl wydarzeń promujących przyjęty przez Radę Miasta Krakowa we wrześniu 2016 roku Program Miejski „Otwarty Kraków”, przygotowany przez Wydział Spraw Społecznych UMK, a zainspirowany wspólnym projektem prowadzonym przez Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL oraz Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych.

Przedmiotem konferencji będą rozważania nad zjawiskami migracyjnymi zmieniającymi charakter polskiej szkoły. Wśród uczniów coraz częściej spotkać można osoby z doświadczeniem migracyjnym, nie znające lub zaledwie w stopniu podstawowym posługujące się językiem polskim. Podobnie rzecz się ma z kompetencjami kulturowymi. Edukacja ku różnorodności nie jest wciąż opcją kształcenia realizowaną w codziennej polskiej praktyce szkolnej. Istnieje zatem potrzeba wypracowania przez polski system szkolny szeregu nowych rozwiązań dydaktyczno-metodycznych. Takich, które z jednej strony otworzą polskie szkoły na coraz szerszy kontakt z innością kulturową, z drugiej zaś w szybki sposób wykorzystując narzędzia inkluzyjne, wprowadzą nowych uczniów cudzoziemskich, a także polskie dzieci z doświadczeniem migracyjnym do sprawnego funkcjonowania i dalszego rozwoju w polskiej szkole i w Polsce.

Kluczowymi wątkami tematycznymi, ważnymi z tak rozumianej perspektywy edukacyjnej,  są następujące obszary i zagadnienia:

  • uczeń z doświadczeniem migracyjnym w polskiej szkole;
  • edukacja włączająca w perspektywie psychologicznej, pedagogicznej i glottodydaktycznej;
  • wpływ obecności uczniów z doświadczeniem migracyjnym na środowisko szkolne;
  • kompetencje (między)kulturowe uczniów i nauczycieli polskich szkół;
  • świadomość znaczenia inkluzji w środowisku polskich pedagogów i nauczycieli (także glottodydaktyków);
  • znaczenie znajomości języka w procesie inkluzji;
  • język polski jako język edukacji w kontekście procesów inkluzyjnych;
  • edukacja przedmiotowa jako wspieranie otwartości na różnorodność kulturową i językową;
  • zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe (CLIL) jako glottodydaktyczny instrument sprzyjający sukcesowi inkluzji językowej i kulturowej;
  • rozwiązania programowe i metodologiczne dydaktyki języka polskiego jako obcego i możliwości ich wykorzystania w dydaktyce języka polskiego jako drugiego;
  • dobre praktyki w zakresie nauczania innych języków jako drugich w innych systemach edukacyjnych;
  • zarządzanie językową i kulturową różnorodnością w szkołach (szanse i zagrożenia).

Organizatorzy liczą, iż dyskusja nad tak sformułowanymi zagadnieniami będzie miała charakter interdyscyplinarny, dlatego zaproszenie kierowane jest do socjologów, pedagogów, glottodydaktyków i psychologów, zainteresowanych  problematyką inkluzji oraz kształceniem językowo-kulturowym uczniów polskich szkół z doświadczeniem migracyjnym. Konferencja dedykowana jest szczególnie środowisku szkolnemu: dyrektorom i nauczycielom wszystkich poziomów edukacji, pedagogom i psychologom szkolnym,  pracownikom poradni pedagogiczno-psychologicznych, rodzicom.

Szczegółowy program konferencji oraz formularz rejestracyjny dostępne są na stronie wydarzenia.

Organizatorami konferencji są:

Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego

Urząd Miasta Krakowa

Rada Miasta Krakowa

Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja w Krakowie

Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego

Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego

Międzynarodowe Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej

Wschodnioeuropejski Instytut Psychologii w Kijowie

pokaż metkę
Osoba publikująca: KRZYSZTOF GAUZA
Podmiot publikujący: NGO
Data publikacji: 2017-09-08
Data aktualizacji: 2017-09-08
Powrót

Zobacz także

Znajdź