Jak rozwiązać stowarzyszenie zwykłe
Rozwiązanie stowarzyszenia zwykłego to proces, który wymaga zachowania określonych formalności. Poniżej znajdziesz krok po kroku, jak prawidłowo przeprowadzić likwidację stowarzyszenia.
1. Sprawdź zapisy regulaminu stowarzyszenia.
Pierwszym krokiem jest zapoznanie się z regulaminem stowarzyszenia oraz uregulowaniami w nim zawartymi . To właśnie w nim
określone są:
- warunki rozwiązania stowarzyszenia,
- minimalna liczba członków potrzebna do podjęcia uchwały,
- liczba głosów wymagana w przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu,
- osoba likwidatora, (przedstawiciel lub członkowie zarządu)
- przeznaczenie majątku po likwidacji.
2. Zwołanie zebrania członków.
Należy zwołać zebranie członków stowarzyszenia, na którym zostanie podjęta decyzja o jego rozwiązaniu. Na tym spotkaniu sporządza się następujące dokumenty:
- lista obecności,
- protokół z zebrania członków,
- uchwała o rozwiązaniu (likwidacji) stowarzyszenia,
- uchwała o wyborze likwidatora – warto wskazać w niej sposób reprezentowania stowarzyszenia przez likwidatora,
- uchwała o przeznaczeniu majątku pozostałego po likwidacji stowarzyszenia.
3. Zawiadomienie o wszczęciu likwidacji.
Likwidator, wybrany przez członków stowarzyszenia, powinien w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały złożyć zawiadomienie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego. Do zawiadomienia należy dołączyć dokumenty z zebrania. W ewidencji stowarzyszeń zwykłych zostanie ujawniona informacja o rozwiązaniu organizacji oraz dane likwidatora.
4. Obowiązki likwidatora.
Likwidator odpowiada za prawidłowe przeprowadzenie procesu likwidacji. Do jego obowiązków należy:
- podanie do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego – komunikaty można zamieścić m.in. na stronie www.ngo.pl , – przykładowe komunikaty znajdują się tutaj Ogłoszenia o likwidacjach - Organizacje Pozarządowe ,
- uregulowanie powstałych w toku działalności stowarzyszenia zobowiązań,
- sporządzenie sprawozdania finansowego,
- przeznaczenie pozostałego majątku stowarzyszenia na cele określone w regulaminie lub uchwale podjętej w tej sprawie
- sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonej likwidacji.
Koszty likwidacji pokrywane są z majątku stowarzyszenia.
5. Zakończenie likwidacji.
Po zakończeniu wszystkich czynności likwidacyjnych likwidator składa zawiadomienie o zakończeniu likwidacji wraz z:
- kompletem dokumentów,
- potwierdzeniem podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji stowarzyszenia,
- oświadczeniem o zaspokojeniu wszystkich zobowiązań stowarzyszenia.
Informacja o wykreśleniu stowarzyszenia zwykłego zostanie wpisana do ewidencji.
Dokumenty należy złożyć organowi nadzorującemu tj.
Prezydent Miasta Krakowa
Wydział Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia
ul. Jana Dekerta 24
30 – 703 Kraków
Tel. 12 616 5119, 12 616 7812
Dokumenty można złożyć za pośrednictwem ePUAP lub e-Doręczeń, wówczas wszystkie dokumenty musza być podpisane elektronicznie profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Przekazane elektronicznie skany dokumentów podpisanych odręcznie będą traktowane jako brak formalny.
6. Zgłoszenia do urzędów.
Po uzyskaniu potwierdzenia wpisu do ewidencji o wykreśleniu stowarzyszenia likwidator ma obowiązek powiadomić:
- Urząd Skarbowy – poprzez złożenie formularza NIP-2 (aktualizacja danych),
- Urząd Statystyczny – poprzez formularz RG-OP (do formularza załącza się kopię dokumentu potwierdzającego wpis o wykreśleniu stowarzyszenia zwykłego z ewidencji)