Dotacje rozwiń menu

Konkurs grantowy w projekcie Global Districts

Centrum Edukacji Obywatelskiej zaprasza do składania wniosków w konkursie grantowym w ramach projektu Global Districts.

Projekt Global Districts ma na celu włączenie młodzieży z defaworyzowanych środowisk i zachęcenie jej, by stała się liderem zmian w walce z globalnymi problemami: min. ubóstwem, zmianą klimatu czy dyskryminacją ze względu na płeć. Projekt łączy problemy lokalne i globalne w ramach edukacji pozaformalnej i partycypacji obywatelskiej, z silnym naciskiem na intersekcjonalność i równość płci. Projekt koncentruje się na edukacji globalnej oferując szkolenia min. dla młodzieży, wychowawców i nauczycieli w celu wzmacniania sprawczości grup defaworyzowanych oraz wyposażania młodych ludzi w kompetencje potrzebne do przeciwdziałania nierównościom. Angażuje lokalne, krajowe i europejskie instytucje we wdrażanie i upowszechnianie edukacji globalnej poprzez działania edukacji pozaformalnej. Ponadto promuje wzmocnienie pozycji młodych kobiet i dziewcząt poprzez kreatywne działania, szkolenia i cyfrowe narracje w celu zwiększenia ich aktywności obywatelskiej.

Środki w ramach konkursu grantowego Global Districts pomogą organizacjom społeczeństwa obywatelskiego lepiej dotrzeć do młodych ludzi z grup marginalizowanych, w tym szczególnie do młodzieży z obszarów wiejskich i regionów defaworyzowanych. Wsparcie finansowe przeznaczone jest na realizację zadań w następujących obszarach:

  1. Rozwijanie umiejętności włączania młodzieży z grup defaworyzowanych w działania na rzecz zmian społecznych.
  2. Włączanie globalnej perspektywy do działań przeciwdziałających nierównościom, w szczególności: ubóstwu, zmianom klimatu i dyskryminacji ze względu na płeć.
  3. Wdrażanie metod i treści edukacji globalnej (GCE) z uwzględnieniem intersekcjonalnego podejścia (tj. uwzględniania wzajemnego powiązania różnych form wykluczenia).
  4. Pokazywanie powiązań między wyzwaniami lokalnymi a globalnymi poprzez edukację pozaformalną i angażowanie młodzieży w życie obywatelskie.

Przez młodzież/młodych ludzi rozumiane są osoby w wieku 16–30 lat.

Zgłoszone do dofinansowania działania powinny promować włączenie społeczne, aktywną partycypację i rozwój kompetencji obywatelskich, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży - w tym w szczególności młodych kobiet i dziewcząt. Priorytetowo traktowane będą inicjatywy wspierające równość płci i upodmiotowienie kobiet, zwłaszcza skierowane do młodych kobiet i dziewcząt, a także przedsięwzięcia uwzględniające podejście intersekcjonalne wobec złożonych, nakładających się form dyskryminacji. Projekty powinny przyjmować podejście oparte na prawach człowieka, stosować partycypacyjne metody pracy i edukację pozaformalną. Zachęcamy do podkreślania powiązań między problemami lokalnymi i globalnymi (m.in. ubóstwem, kryzysem klimatycznym, nierównością ze względu na płeć) oraz do wdrażania zrównoważonych praktyk środowiskowych i działań klimatycznych. Docelowo wszystkie działania mają wzmacniać sprawiedliwość, inkluzywność i odporność społeczności, tak by młodzież mogła pełnić rolę liderów i liderek zmian.

Global Districts wspiera projekty wykorzystujące podejścia i działające zgodnie z zasadami edukacji globalnej. W zakresie ewaluacji i budowania potencjału priorytetowo traktowane będą działania uwzględniające:

  • Równość płci i upodmiotowienie kobiet - działania koncentrujące się szczególnie na młodych kobietach i dziewczętach, mające na celu promowanie równych szans i zwalczanie nierówności ze względu na płeć.
  • Intersekcjonalność - działania zajmujące się problematyką nakładających się i wzajemnie powiązanych form dyskryminacji i marginalizacji ze względu na płeć, rasę, zdolności, wiek i inne składowe tożsamości.
  • Integrację społeczną i przeciwdziałanie dyskryminacji - działania promujące praktyki włączające i zapobiegające wykluczeniu oraz wspierające równe uczestnictwo wszystkich osób, zwłaszcza tych ze środowisk defaworyzowanych.
  • Podejście oparte na prawach człowieka - działania, w których wszystkie aktywności i metodologie oparte są na uniwersalnych zasadach praw człowieka takich jak godność, równość, partycypacja i odpowiedzialność.
  • Związek między wyzwaniami lokalnymi i globalnymi - działania podkreślające związki między lokalnymi doświadczeniami a szerszymi problemami globalnymi, takimi jak ubóstwo, zmiany klimatu i dyskryminacja ze względu na płeć.
  • Zrównoważony rozwój środowiska i działania na rzecz klimatu - działania promujące odpowiedzialność ekologiczną i umożliwiające młodzieży podejmowanie działań przeciwko degradacji środowiska i kryzysowi klimatycznemu.
  • Metody partycypacyjne - działania zachęcające do aktywnego zaangażowania, współtworzenia i upodmiotowienia poprzez integracyjne i skoncentrowane na uczniu metody edukacyjne.
  • Edukacja pozaformalna i partycypacja obywatelska - działania wykorzystujące pozaformalne i nieformalne przestrzenie edukacyjne do wspierania krytycznego myślenia, aktywności obywatelskiej i zaangażowania społecznego.

Projekty mogą trwać od 4 do 12 miesięcy.

Wnioski mogą składać organizacje społeczeństwa obywatelskiego (CSOs) działające na rzecz młodzieży, szczególnie w społecznościach zmarginalizowanych. Podmioty składające wniosek muszą:

  • Być osobami prawnymi utworzonymi zgodnie z prawem krajowym co najmniej 2 lata przed ogłoszeniem konkursu.
  • Być organizacjami non-profit.
  • Prowadzić działalność w Polsce.
  • Mieć roczny budżet poniżej 100.000 EUR (w ostatnich dwóch latach).
  • Posiadać zdolność finansową i operacyjną do przeprowadzenia proponowanych działań.
  • Mieć co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą.

Na konkurs przeznaczono 105 000 zł. Kwota alokacji na jeden projekty wynosi 21 000 zł.

Wnioski można składać do 18 grudnia 2025 r.

Szczegółowe informacje o konkursie dostępne są pod adresem: https://globalna.ceo.org.pl/aktualnosci/granty-w-ramach-projektu-global-districts-zapraszamy-organizacje-pracujace-z-mlodzieza/
 

pokaż metkę
Autor: Wydział Strategii i Funduszy Europejskich
Osoba publikująca: Agnieszka Sikora
Podmiot publikujący: NGO
Data publikacji: 2025-12-09
Data aktualizacji: 2025-12-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź