Dotacje rozwiń menu

Nabór dotyczący rozwoju umiejętności cyfrowych nauczycieli i nauczycielek

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nabór konkurencyjny nr FERS.01.04-IP.05-012/25 pn. Rozwój umiejętności cyfrowych nauczycieli i nauczycielek.
 

Nabór został ogłoszony w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Priorytet FERS.01 Umiejętności, Działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.

Przedmiotem konkursu jest wybór maksymalnie pięciu wnioskodawców, którzy przeprowadzą szkolenia z umiejętności cyfrowych na poziomie zawansowanym dla nauczycieli i nauczycielek posiadających podstawowe umiejętności cyfrowe. Z uwagi ilość osób, jakie mają zostać objęte szkoleniem dopuszcza się wybór do pięciu wykonawców, którzy przeprowadzą szkolenia. Jednakże w celu zachowania jednolitości wsparcia szkoleniowego jako kryterium premiujące dodano możliwość wyboru jednego wnioskodawcy, który obejmie szkoleniem całą grupę uczestników i uczestniczek szkolenia. Podstawą programu szkoleń są standardy kompetencji cyfrowych nauczycieli opracowane przez MEN, stanowiące załącznik nr 10 do regulaminu naboru konkurencyjnego. Standardy określają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, którymi powinien charakteryzować się każdy współczesny nauczyciel i nauczycielka wskazując na dwa poziomy umiejętności cyfrowych – podstawowy i zaawansowany.

Standardy opierają się o wytyczne Komisji Europejskiej zawarte w Planie działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027. Daje on jasne wskazówki jak należy przedefiniować współczesną edukację i szkolenia na potrzeby ery cyfrowej i wskazuje na dwa kluczowe obszary działań: Wspieranie rozwoju wysoce efektywnego ekosystemu edukacji cyfrowej oraz poprawę kompetencji i umiejętności cyfrowych właściwych w dobie transformacji cyfrowej. Wyróżniono w nich sześć obszarów wiedzy, umiejętności i kompetencji cyfrowych nauczycieli:

  1. Bezpieczne dane, współpraca i komunikacja w środowisku cyfrowym
  2. Rozwiązywanie problemów, praca z informacją i danymi
  3. Posługiwanie się urządzeniami cyfrowymi i praca w sieci
  4. Elektroniczne zasoby edukacyjne oraz własne e-materiały
  5. Metodyczne aspekty aktywizującego kształcenia z wykorzystaniem technologii
  6. Profesjonalny rozwój nauczyciela.

W szkoleniach powinno wziąć udział co najmniej 55 000 nauczycieli i nauczycielek ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.

Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 48 miesięcy.

O wsparcie mogą się ubiegać:

  • Typ beneficjenta – ogólny: Administracja publiczna, Instytucje nauki i edukacji, Instytucje wspierające biznes, Organizacje społeczne i związki wyznaniowe, Partnerzy społeczni, Przedsiębiorstwa
  • Typ beneficjenta – szczegółowy: Duże przedsiębiorstwa, Izby gospodarcze, Jednostki naukowe, MŚP, Organizacje pozarządowe, Pozarządowe organizacje turystyczne, Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego, Szkoły i inne placówki systemu oświaty, Uczelnie.

Wnioskodawcą może być podmiot posiadający łącznie doświadczenie w:

  1. prowadzeniu szkoleń w formule hybrydowej (zajęcia stacjonarne i zdalne synchroniczne) dla co najmniej 5 000 uczestników lub uczestniczek w ciągu ostatnich 5 lat od daty ogłoszenia naboru;
  2. tworzeniu koncepcji i programów szkoleń dla kadry pedagogicznej w zakresie zaawansowanych umiejętności cyfrowych, o których mowa w opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Standardach kompetencji cyfrowych nauczycieli;
  3. tworzeniu koncepcji i programów szkoleń dla kadry pedagogicznej w zakresie pracy metodą STEM;
  4. tworzeniu cyfrowych materiałów edukacyjnych do ww. szkoleń, rozumianych jako materiały edukacyjne w postaci cyfrowej, umożliwiające uczenie się i nauczanie zawierające interaktywną treść merytoryczną i zasoby multimedialne (np. film, nagranie audio, wywiad, prezentacja multimedialna, galeria zdjęć itp.).

Wnioskodawca posiada łącznie doświadczenie:

  1. w prowadzeniu programów lub projektów edukacyjnych (minimum 5) z zakresu nowych technologii (trwających minimum 1 rok), skierowanych do nauczycieli i nauczycielek;
  2. w prowadzenia rekrutacji nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych lub ponadpodstawowych z minimum 4 województw (doświadczenie organizacyjne oraz sieć kontaktów w instytucjach edukacyjnych);
  3. w budowaniu sieci współpracy dla nauczycieli i nauczycielek sprzyjającej wymianie doświadczeń z obszaru nowych technologii w edukacji;
  4. w pracy z nauczycielami i nauczycielkami w obszarze wdrażania nowych technologii w edukacji;
  5. w realizacji projektów ze środków publicznych o wartości minimum 5 000 000 zł, w okresie ostatnich 5 lat od daty ogłoszenia naboru.

Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów na nabór konkurencyjny wynosi 55 000 000,00 PLN. Wysokość dofinansowania pojedynczego projektu jest uzależniona od zaplanowanej w projekcie liczby osób, które mają zostać objęte wsparciem, gdzie minimalna liczba osób planowanych do przeszkolenia w ramach danego projektu to 11 000, natomiast wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie na jednego uczestnika nie może przekroczyć 1000 zł. Poziom dofinansowania projektu w ramach konkursu (ze środków EFS i środków budżetu państwa) wynosi 100%.

Wnioski można składać do 31 marca 2026 r. w terminach określonych poniżej:

  • I etap naboru wniosków: 12.12.2025 r. – 30.01.2026 r.
  • II etap naboru wniosków: 11.02.2026 r. – 27.02.2026 r.
  • III etap naboru wniosków: 09.03.2026 r. – 31.03.2026 r.

Wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu udziela ION w odpowiedzi na zapytania kierowane na adres poczty elektronicznej: konkurs.umiejetnosci@men.gov.pl lub telefonicznie pod nr: 22 34 74 303 lub 22 34 74 558.

Szczegółowe informacje o konkursie można znaleźć pod adresem: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/nabory/konkurs-rozwoj-umiejetnosci-cyfrowych-nauczycieli-i-nauczycielek/

pokaż metkę
Autor: Wydział Strategii i Funduszy Europejskich
Osoba publikująca: Agnieszka Sikora
Podmiot publikujący: NGO
Data publikacji: 2025-12-16
Data aktualizacji: 2025-12-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź