Wsparcie na realizację wizyt studyjnych w Polsce
Fundacja Liderzy Przemian i Fundacja BORUSSIA zapraszają polskie organizacje pozarządowe do realizacji wizyt studyjnych w Polsce.
Projekt finansowany jest ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach Programu „STP – Wizyty Studyjne w Polsce”.
Celem Programu STP jest wzmocnienie potencjału uczestników/czek do współdziałania na rzecz rozwoju społeczności lokalnych, społeczeństwa obywatelskiego i instytucji demokratycznych w kraju ich pochodzenia. Cel ten jest realizowany poprzez przekazywanie uczestnikom/czkom w trakcie wizyt studyjnych polskich doświadczeń transformacji, modernizacji i udziału w strukturach europejskich oraz budowanie sieci kontaktów między nimi nawzajem oraz polskimi organizacjami społecznymi i instytucjami.
Program wizyt studyjnych w Polsce adresowany jest do studentów i studentek z Ukrainy i Mołdawii w wieku 18-22 lata, którzy umiejętnie łączą studia z realizacją własnych pasji, zaangażowaniem społecznym.
W 2025 roku wizyty studyjne w ramach Programu STP odbywać się będą w 2 edycjach: wiosennej (kwiecień – maj 2025) i jesiennej (październik – listopad 2025).
Program wizyty trwa 11 dni włączając dzień przyjazdu i wyjazdu osób uczestniczących i powinien obejmować zagadnienia tematyczne obowiązkowe oraz fakultatywne:
- Zagadnienia obowiązkowe:
- Europejskość i historia – wymiar cywilizacyjno-kulturowy UE poprzez kontekst Polski w Europie; Unia Europejska jako projekt cywilizacyjny, obecne wyzwania stojące przed UE.
- Samorządność i świadomy obywatel/-ka – subsydiarność, rola samorządu i jego relacje z administracją rządową; współpraca pomiędzy samorządem i społecznością lokalną (np. budżet partycypacyjny, programy współpracy), aktywność organizacji pozarządowych, ruchów nieformalnych; wolontariat.
- Demokracja/transformacja – stworzenie wspólnego języka i ustalenie w grupie definicji pojęć, którymi się posługujemy, znaczeń, wartości, które za tym stoją; funkcja i rola państwa prawa.
- Regionalność – zarażanie uczestników miłością do „małych ojczyzn” poprzez pokazanie specyfiki (kulturowej, historycznej, językowej itp.) regionu, w którym przebywają.
- Inspiracja – spotkania z liderami – ciekawymi osobowościami ze świata polityki, NGO, kultury, biznesu, z ludźmi „którym się chce” itp. – indywidualne historie sukcesu jak inspiracja dla uczestników.
- Życie codzienne w Polsce – stworzenie uczestnikom możliwości poznania codzienności osób z danego miasta/regionu, np. spotkanie rówieśników, aktywnego seniora; wizyty w polskim domu czy akademiku, spędzenie dnia z Polką/Polakiem indywidualnie lub w mniejszych grupach.
- Zagadnienia fakultatywne (co najmniej 3 tematy z listy poniżej):
- Komunikacja – media, Internet, krytyczne myślenie.
- Edukacja formalna i pozaformalna – system szkolnictwa, nauka wyższa, różne modele edukacyjne, rola metod aktywnych, uczenie się przez całe życie – np. Uniwersytety III Wieku.
- Postawy – role społeczne – jak się zmieniają współcześnie, w np. kobieta – mężczyzna; ekologia w życiu codziennym – jak na poziomie praktycznym, indywidualnym dbać o środowisko itp.
- Ekonomia – zasady funkcjonowania wolnego rynku, warunki prowadzenia biznesu w Polsce, państwo a gospodarka – mechanizmy wsparcia, podatki, inkubatory, parki technologiczne, spółdzielnie socjalne, przedsiębiorczość społeczna itp.
- Kultura jako przestrzeń doświadczania i współdziałania – poszerzenie sposobu prezentacji zagadnień związanych z kulturą – nie tylko wizyty w teatrze, kinie czy na koncercie, ale udział np. w warsztatach, w których samemu coś się tworzy, prezentacja ośrodków kultury działające w oparciu o model partycypacyjny, NGO zaangażowane w kulturę szukające innowacyjnych form itp.
- Wyzwania globalne XXI wieku, np. zmiany klimatyczne, radykalizacja.
W programie wizyty należy uwzględnić następujące elementy, które przyczynią się do integracji uczestników i ich większego zaangażowania w wizytę:
- Aktywność uczestników – stworzenie uczestnikom okazji do prezentacji swojego kraju (np. w ramach wieczorów tematycznych), możliwość czynnego włączenia się we współorganizację wizyty;
- Przestrzeń dla grupy – przestrzeń do dyskusji w grupie, lepszego poznawania się uczestników z poszczególnych krajów, wspólna realizacja jakiegoś zadania, np. w ramach warsztatów. Program wizyty powinien przyczynić się do wieloaspektowego poznania Polski oraz zainspirować osoby uczestniczące do zaangażowania społecznego i stawania się świadomymi obywatelami/-kami.
Elementem programu powinien być także wyjazd poza miasto, w którym organizator przyjmuje grupę.
Wnioski w konkursie mogą składać polskie organizacje pozarządowe mające:
- siedziby w miastach będących ośrodkami akademickimi,
- doświadczenie w realizacji projektów i działań edukacyjnych na rzecz młodzieży i dorosłych oraz społeczności lokalnych, w tym działań o charakterze międzynarodowym. Dodatkowym atutem będzie doświadczenie w organizacji wizyty studyjnych.
Organizatorzy konkursu przewidują przyznanie dotacji w wysokości do 60 000 zł (wysokość dotacji powiązana jest liczbą osób biorących rzeczywiście udział w wizycie) na każdą grupę na program trwający 11 dni (9 dni programowych). Wkład własny (finansowy i/lub rzeczowy) powinien stanowić minimum 10% kosztów całkowitych realizacji projektu.
Konkurs przebiega dwuetapowo:
- W I etapie konkursu organizacje zainteresowane współpracą składają wniosek online w terminie od 2 do 31 stycznia 2025 r. do godz. 23:59.
- II etap ma formę rozmów kwalifikacyjnych, na które zaproszone zostaną wybrane organizacje. Rozmowy odbędą się w terminie do 18 lutego 2025 r.
Szczegółowych informacji na temat konkursu udziela: Ewa Romanowska, koordynatorka Programu STP dla studentów, członkini Zarządu Fundacji Borussia e-mail: ewa.romanowska@borussia.pl , tel. 510 535 916 w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 16.00.
Więcej informacji o konkursie można znaleźć pod adresem: https://studytours.pl/organizatorzy/