Nabór wniosków w programie pn. Ocalone Dziedzictwa. Regionalne Izby Pamięci
Ośrodek Pamięć i Przyszłość ogłosił nabór wniosków w ramach programu „Ocalone Dziedzictwa. Regionalne Izby Pamięci”.
Głównym celem programu jest współpraca przy realizacji działań popularyzatorskich i/lub edukacyjnych zorganizowanych z wykorzystaniem zbiorów izb pamięci. Pozostałe cele to:
- zwiększenie zaangażowania izb pamięci w życie społeczności lokalnych,
- zwiększenie świadomości lokalnej historii i dziedzictwa: pogłębienie wiedzy uczestników i odbiorców działań popularyzatorskich i/lub edukacyjnych o historii regionu, ważnych postaciach, wydarzeniach i tradycjach związanych ze zbiorami danej izby pamięci,
- promocja izby pamięci i jej oferty: zwiększenie rozpoznawalności izby pamięci wśród mieszkańców i potencjalnych odwiedzających, zachęcenie do jej odwiedzin i korzystania z jej zasobów edukacyjnych,
- rozwijanie kreatywności i kompetencji w obszarze popularyzacji lokalnego dziedzictwa kulturowego i edukacji w oparciu o zbiory izby pamięci.
Do Programu można zgłaszać koncepcje projektów z wykorzystaniem zbiorów danej izby pamięci.
Projekty można realizować w terminie od 1 sierpnia do 15 listopada 2025 r.
Inicjatorami mogą być: podmioty prowadzące izby pamięci, które nie zostały włączone do projektu „Ocalone dziedzictwa” na mocy zawartego Porozumienia o współpracy, mające jedną z następujących form organizacji:
- organizacje pozarządowe posiadające osobowość prawną, których celem działalności jest wspieranie aktywności lokalnej i/lub ochrona lokalnego dziedzictwa kulturowego;
- instytucje kultury wpisane do gminnych Rejestrów Instytucji Kultury: biblioteki i domy kultury, z wyłączeniem muzeów;
- kościoły i związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne;
- jednostki samorządu terytorialnego jako organy prowadzące dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych lub artystycznych w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Jeden Inicjator może złożyć maksymalnie 2 koncepcje projektu w naborze.
Maksymalna kwota wsparcia wynosi 10 000,00 zł brutto. Finansowy wkład własny Inicjatora nie jest wymagany, konieczne jest natomiast zaangażowanie merytoryczne, organizacyjne i osobowe w realizację projektu.
Termin składania wniosków upływa 15 lipca 2025 r.
Pytania dotyczące programu można przesyłać na adres: karol.machi@zajezdnia.org
Szczegółowe informacje o konkursie dostępne są pod adresem: https://ocalonedziedzictwa.pl/zasady-wspolpracy-przy-wspolorganizacji-projektow-realizowanych-przez-izby-pamieci-w-ramach-programu-ocalone-dziedzictwa-regionalne-izby-pamieci/